Diagnosis of financial literacy among teachers in the municipal school system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12662/2359-618xregea.v14i1.p87-103.2025

Keywords:

financial literacy, personal finance, teachers

Abstract

Financial literacy is essential for strengthening citizenship and promoting financial well-being. However, a lack of research is observed across various geographical contexts and educational levels, particularly in schools, where teachers play a crucial role as mediators in building this knowledge. In light of this, the present study aimed to measure the financial literacy level of elementary school teachers in the municipal school system of Dom Pedrito, Rio Grande do Sul. A descriptive and quantitative research approach was employed, using a survey method. One hundred and ten (110) questionnaires were completed, applying a methodology already validated in Brazil, the Financial Literacy Thermometer. The results indicated that most respondents demonstrated a low level of financial literacy, as high financial literacy requires strong performance in attitude, behavior, and financial knowledge. Based on these findings, the urgency of intensifying efforts around financial literacy in schools is emphasized, including specific actions directed at teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Eveline dos Santos Roncato, UNIPAMPA/DOCENTE

Graduada em Ciências Econômicas pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2004), Mestrado em Desenvolvimento (2009) e Doutora Em Extensão Rural pela Universidade Federal de Santa Maria (2018). Professora do Magistério Superior com dedicação exclusiva na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA).  Sant'Ana do Livramento - RS - BR.

Silvia Amélia Mendonça Flores, Universidade Federal do Pampa

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (ênfase em Finanças) com estágio doutoral no Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade de Lisboa - Portugal. Mestre em Administração, pela Universidade Federal de Santa Maria. Graduação em Administração pela Universidade Federal do Pampa. Professora Adjunta na Universidade Federal do Pampa (RS). Sant'Ana do Livramento - RS - BR.

Aline Moraes Fonseca, Universidade Federal do Pampa

Graduação em Administração pela Universidade Federal do Pampa. Sant'Ana do Livramento - RS - BR.

Fabiane Tubino Garcia

PGraduação em Ciências Contábeis pela Universidade Católica de Pelotas (1995). Mestrado em Engenharia da Produção pela Universidade Federal de Santa Maria (2011). Doutorado em Engenharia da Produção pela UFRGS (2022). Professora adjunta da Universidade Federal do Pampa. Sant'Ana do Livramento - RS - BR.

Published

2025-01-30

How to Cite

RONCATO, Patricia Eveline dos Santos; FLORES, Silvia Amélia Mendonça; FONSECA, Aline Moraes; GARCIA, Fabiane Tubino. Diagnosis of financial literacy among teachers in the municipal school system. Journal Of Management Analysis, Fortaleza, v. 14, n. 1, p. 87–103, 2025. DOI: 10.12662/2359-618xregea.v14i1.p87-103.2025. Disponível em: https://unichristus.emnuvens.com.br/gestao/article/view/5369. Acesso em: 9 jun. 2025.

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)