Inclusion of Children with Autism Spectrum Disorder in Early Childhood Education in a public school in Itapipoca-Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12662/1809-5771ri.126.5569.p91-96.2024

Keywords:

Transtorno do Espectro do Autismo, educação infantil, inclusão escolar

Abstract

The inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in early childhood education is fundamental to building an inclusive education. This article aims to present data on the enrollment of children with ASD in a public school in Itapipoca-Ceará, based on information provided by its Municipal Department of Education (SME) over the last four years, as well as discussing the process of including these children in school. This is a qualitative study of an exploratory nature involving the results of bibliographical and documentary research. The results indicate that, although there has been progress in the inclusion of children with ASD, there is still a need for policies and practices that promote continuing training for education professionals and ensure adequate support for both children and teachers. It is understood that, despite the difficulties, inclusion in early childhood education can be significantly strengthened when there is dedication, empathy, knowledge, planning and adequate teaching resources. The conclusion is that schools should be a welcoming space for all students, including those with ASD, and that they play a central role in building a more inclusive and equitable society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nara Felícia Neves Dias, Centro Universitário Christus

Aluna do Mestrado Profissional em Ensino na Saúde e Tecnologias Educacionais do Centro Universitário
Christus (MESTED/UNICHRISTUS).

Karla Angélica Silva do Nascimento, Centro Universitário Christus

Professora da Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará; Professora do Mestrado Profissional de Ensino da Saúde e Tecnologias Educacionais e do Núcleo de Educação a Distância Centro Universitário Christus; Professora do curso de Pedagogia da FECISC/UECE. Pós-doutora pela Universidade Estadual do Ceará; Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará; Mestra em Educação (Formação de Professores) pela Universidade Estadual do Ceará; Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará. Editora da Revista Educação Formação do PPGE/UECE; Editora Gerente da Revista Práticas Educativas, Memórias e Oralidades. Membro do comitê científico da Revista Brasileira de Educação (RBE), Revista EaD em Foco, da Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación. Membro da comissão científica Congresso Brasileiro de Informática na educação. Membro do projeto de pesquisa Qualificação de periódicos científicos de educação: articular para internacionalizar (2023-atual), financiado pela FUNCAP e CNPq. Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). 

Published

2024-11-28

Issue

Section

Artigos Originais