Dividing small groups into problem-based learning tutorials: an experience report

Autores

DOI:

https://doi.org/10.12662/1809-5771ri.126.5163.p52-57.2024

Palavras-chave:

problem based learning, psychological typology, tutoring, QUATI, medical education

Resumo

This article aims to provide a critical and reflective account of the experience of the pedagogical support service at the Christus University Center - Unichristus, during the implementation of the heterogeneous division of tutorial groups by personality traits, in the active methodology, Problem-Based Learning (PBL). Method: This is a descriptive experience report of a study carried out at a private higher education institution in Fortaleza. The participants were 12 teachers who acted as tutors and 120 students who were new to the PBL methodology.  The activity was systematized into three moments: application of the QUATI psychological typology test to the students, classification of the students into extroversion and introversion attitudes, division of the tutorial groups into similar proportions of introverted and extroverted students. The educational action involved training the teachers in group dynamics, revealing the personalities of their respective students and a round table discussion after the end of the semester. Results: the heterogeneous division of groups and teacher training led to an improvement in the management of tutorial groups. Conclusion: the experience showed that the tutors' prior knowledge of the personality traits of the tutorial group members and their heterogeneous formation can contribute to improving the teaching-learning process in PBL, especially with regard to looking at existing personalities individually.

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Henrique Sousa Costa, Unichristus

graduando

Julia Mendes do Carmo, Unichristus

.

Carlos Ademar Dias Arruda Filho, Unichristus

.

Deborah Pedrosa Moreira, Unichristus

doutora

Maria Dilene da Silva Rodrigues, Unichristus

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba . Mestrado de Ensino em Saúde, pelo

Centro Universitário Christus. Especialista em Psicopedagogia, em Terapia Cognitiva-Comportamental e em

Neuropsicologia pelo Centro Universitário Christus. Mestrado de Ensino em Saúde, pelo Centro Universitário

Christus. Atualmente exerce a função de Coordenadora e professora do Curso de Pós-graduação em

Psicopedagogia e em Neuroeducação e Coordena o Serviço de Apoio Psicopedagógico do Centro Universitário

Christus (Unichristus). Atua também na clínica, realizando acompanhamento e avaliação na área da Psicologia,

Neuropsicologia e Psicopedagogia

Marcos Kubrusly, Unichristus

Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal do Ceará (1986), Mestrado em Physiologie et Physiopathologie Rénales - Universite de Paris VIII (1990) e Doutorado em Néphrologie - Universite de Paris V (Rene Descartes) (1993), Título de Nefrologista (1994) pela Sociedade Brasileira de Nefrologia e Especialista em Nutrição Clínica (2006) pela Universidade Estadual do Ceará. Atualmente exerce no Centro Universitário Christus (Unichristus) as seguintes funções: Pró-Reitor de Pesquisa e Pós-Graduação, Coordenador da Aprendizagem por Metodologia Ativa, Coordenador da Clínica Escola de Saúde, Professor de Nefrologia e Orientador do Mestrado de Ensino em Saúde. Experiência na área de Medicina, com ênfase em Nefrologia, Nutrição Clínica e Educação Médica.

Downloads

Publicado

2024-11-27

Edição

Seção

Relatos de Caso/Experiência